Onze dirigent Pieter Cox studeerde kerkorgel, muziektheorie, koor- en orkestdirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en zette zijn studie orkestdirectie vervolgens voort aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. In Nederland, Israël en Engeland volgde hij master classes bij o.a. Lucas Vis, Jean Fournet, Michel Tabachnik, Noam Sheriff en Diego Mason. In 1987 maakte hij tijdens het Dartington Festival in Engeland zijn professionele (theater)debuut met Verdi’s Falstaff.
Als orkestdirigent leidde hij belangrijke ensembles zoals het Nationaal Orkest van België, het Brabants Kamerorkest, het Tilburgs Begeleidings Orkest, The Dartington Chamber Orchestra, het Orchestra Particolare, het Nationaal Orkest van de Oekraïne en de Neder-Silezische Philharmonie in Jelenia Góra (PL). Koren als het Philips’ Philharmonisch Koor en het Brabant Koor lieten zich graag door hem leiden in het grote toonkunst- en oratoriumrepertoire uit de barok, de romantiek en de twintigste eeuw.
Ook als pedagoog verdiende hij zijn sporen. Pieter Cox werd in 1997 aan het Brabants Conservatorium aangesteld als muzikaal leider/dirigent aan de studierichting Muziektheater, was enige jaren als zangcoach/muzikaal leider verbonden aan de musicalopleidingen van Centrum voor de Kunsten Eindhoven en werkte vanaf 1988 als orkestdirigent aan Factorium Tilburg.
Zijn grote passie voor het muziektheater bezorgde hem vele uitnodigingen voor directies, o.a. bij Opera Forum, de Vlaamse Opera en de Bossche Opera, maar ook bij Joop van den Ende (Phantom of the Opera). Bovendien was hij niet minder dan negen seizoenen als dirigent verbonden aan de Hoofdstad Operette in Amsterdam, Nederlands enige professionele operettehuis. Na opheffing daarvan (2000) stond hij samen met regisseur Eddy Habbema aan de wieg van Nederlands nieuwe operettevoorziening Nederlands Operette Theater.
Pieter Cox wordt als orkestdirigent geloofd als interpreet van het romantische en impressionistische genre. Ook als theaterdirigent bouwde hij een belangrijke reputatie op. Als koordirigent wordt hij breed gewaardeerd om zijn respectvolle interpretaties, alsmede zijn aimabele werkwijze en pedagogische kwaliteiten.