Op 27 oktober 1927 komt in zaal Schreurs aan het Munsterplein een gelegenheidskoor van 50 dames en twaalf heren bijeen voor een eerste repetitie onder leiding van dirigent Kees de Rooy. Op het programma staat het Sint-Elisabethoratorium, dat op 29 en 31 januari 1928 zal worden uitgevoerd bij het 75-jarig jubileum van de Roermondse charitatieve Dames-Vereeniging van de H. Elisabeth. De concerten zijn financieel en muzikaal een succes, de pers is enthousiast en het gezelschap, voorgezeten door mr. D. Dahmen, besluit meer leden te werven. Op 7 april 1929 voert het Oratoriumkoor Roermond, wederom met veel succes, Die Jahreszeiten van Joseph Haydn uit, met medewerking van het Stedelijk Orkest van Maastricht en de landelijk vermaarde solisten Martina Dhont, Louis van Tulder en Thom Denijs. Het jaar daarop volgt La Damnation de Faust van Hector Berlioz. In de jaren daarna geeft het koor vele concerten, al dan niet in samenwerking met andere verenigingen, in Roermond, in de Oranjerie, in de kathedraal of in andere kerken, niet zelden met gerenommeerde solisten.
In 1955 wordt voor het eerst de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach uitgevoerd, samen met het dan jubilerende Koninklijk Roermonds Mannenkoor. Sindsdien verzorgt ons koor met grote regelmaat uitvoeringen van dit werk in Roermond.
Niet alleen in de eigen provincie en eigen land, maar ook over de grens mochten we optreden: in België (Val-Dieu), Duitsland (o.a. Wassenberg, Mönchengladbach, Krefeld, Heinsberg, Leverkusen, Trier), Frankrijk (Lyon, Parijs) en in Taastrup bij Kopenhagen. Daarnaast ontvingen we koren uit het buitenland, waaronder het Deense koor Facett.
Jarenlang heeft ons koor, sinds 2004 ToonkunstKoor Roermond of kortweg TKR geheten, door zijn halfjaarlijkse concerten een belangrijke plaats in het muziekleven in Midden-Limburg en vooral in dat van Roermond. Door de optredens binnen en buiten de provincie en ook buiten de landsgrenzen fungeert het koor bovendien als culturele ambassadeur van de stad.