Pieter Cox, dirigent
Pieter Cox studeerde kerkorgel, muziektheorie, koor- en orkestdirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en zette zijn studie orkestdirectie vervolgens voort in Brussel aan het Koninklijk Conservatorium aldaar. In Nederland, Israel en Engeland volgde hij masterclasses bij o.a. Lucas Vis, Jean Fournet, Michel Tabachnik, Noam Sheriff en Diego Mason. Met Verdi's Falstaff maakt Pieter Cox in 1987 zijn professionele (theater)debuut tijdens het Dartington Festival in Engeland.
Als orkestdirigent leidt hij belangrijke ensembles zoals het Nationaal Orkest van Belgie, Brabants Kamerorkest, The Dartington Chamber Orchestra, Orchestra Particolare, Nationaal Orkest van de Oekraine en Neder Silezische Philharmonie Jelenia Gora. Hij is sinds 1988 artistiek leider/chefdirigent van het Tilburgs Begeleidings Orkest (dat belast is met de koorbegeleidende taak van het Brabants Orkest). Koren als het Philips’ Philharmonisch Koor en Brabant Koor lieten zich aldus graag door hem leiden in het grote toonkunst- en oratoriumrepertoire uit zowel barok, romantiek als de 20e eeuw.
Ook als pedagoog verdiende hij zijn sporen. Pieter Cox wordt in 1997 aan het Brabants Conservatorium aangesteld als muzikaal leider/dirigent aan de studierichting Muziektheater, is enige jaren als zangcoach/muzikaal leider verbonden aan de musicalopleidingen van Centrum voor de Kunsten Eindhoven en werkt sinds 1988 als orkestdirigent aan Factorium Tilburg.
Zijn grote passie voor het muziektheater bezorgde hem vele uitnodigingen voor directies, o.a. bij Opera Forum, Vlaamse Opera en Bossche Opera, maar ook bij Joop van den Ende (Phantom of the Opera!).
Bovendien was hij niet minder dan negen seizoenen als dirigent verbonden aan de Hoofdstad Operette in Amsterdam, Nederlands enige professionele operettehuis. Na opheffing daarvan (2000) stond hij mede aan de wieg van Nederlands nieuwe operettevoorziening Nederlands Operette Theater, samen met regisseur Eddy Habbema.
Pieter Cox wordt als orkestdirigent geloofd als interpreet van het romantische en impressionistische genre. Ook als theaterdirigent bouwde hij een belangrijke reputatie op. Als koordirigent wordt hij breed gewaardeerd om zijn respectvolle interpretaties, alsmede zijn aimabele werkwijze en pedagogische kwaliteiten.